Niezwykle specyficzne, wręcz psychodeliczne teledyski Leona Boliera są właśnie jego zasługą. Z reżyserem teledysków, Kirillem Shmidovem rozmawiał Piotr Dobrowolski ('Z Dobrej Woli'). 0 UserComments

Kiril Shmidov - reżyser teledysków nie z tej ziemi (wywiad)

Artykuł dodano: 18 lipca 2016, godz. 09:09
Odsłony: 1995x
Witam po dłuższej nieobecności. Pragnę wynagrodzić Wam czas tej "rozłąki", prezentując mój najnowszy wywiad. Moim gościem jest Kiril Shmidov. Istnieje szansa, że nie kojarzycie jego nazwiska, lecz bardzo dobrze znacie teledyski, które nakręcił. W ostatnich latach swoją pozycję zbudował dzięki współpracy z Leonem Bolierem, m.in. przy wideoklipach do utworów "Me", "You", "Whirlpool", "Spell" czy niedawno wydanego singla Holendra (pod aliasem WSTLNDR) "Save Me". Shmidov jest również twórcą teledysku do kawałka duetu Showtek i Noisecontrollers - "Get Loose" w remiksie Tiesto.
Zapraszam Was do lektury naszej rozmowy:

1. Witaj, Kiril. Na Twojej stronie możemy przeczytać o Tobie tylko takie słowa: „Mieszkający w Montrealu twórca kontentu, dążący do tego, aby ludzie myśleli / czuli, od canvasu do celuloidu (i vice versa)”. Ale teraz na serio - kim jest Kiril Shmidov? Ile ma lat (nie jesteś kobietą, więc raczej nie jest to nietaktem :D), skąd pochodzi? Lubisz go czy raczej starasz się go zmieniać?

Kiril:
Mam 27 lat, urodziłem się w Rosji, dorastałem w Montrealu, jestem twórcą filmów lub „twórcą wideoprodukcji”. Staram się dystansować od przyjętych norm muzycznych teledysków, aby tworzyć coś, co sprowokuje do myślenia i - jeśli mam szczęście - przyniesie komuś radość. Co do tego, czy lubię siebie… myślę, że to zależy od dnia i od złożoności tego, nad czym aktualnie pracuję.

2. W którym momencie swojego życia zdecydowałeś: „Chcę pokazywać ludziom moje wizje świata”? Kiedy dostałeś swoją pierwszą kamerę?

Kiril:
Miałem 11 lat, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem film Ridleya Scotta - „Łowca androidów”; to zrodziło w mojej głowie wyzwanie. Zacząłem interesować się filmem jako formą sztuki długo przed dostaniem swojej pierwszej kamery, co stało się, gdy miałem ok. 18-19 lat.

LEON BOLIER - WHIRLPOOL (OUT NOW ON BEATPORT)


3. Czy masz jakieś życiowe motto?

Kiril:
Jeżeli istnieje jakiś głos stale nawiedzający moją głowę, to przypomina mi on, aby zawsze próbować czegoś innego i aby każdy kolejny projekt nie przestawał być dla mnie wyzwaniem.

4. Wkrótce zapytam Cię o Twoje filmy / teledyski, jednak najpierw przejdę do zdjęć, które znalazłem na Twojej stronie. Zauważyłem, że światło i jasność odgrywają w nich ważną rolę. Czy to Twój zamierzony styl?

Kiril:
Zawsze podziwiałem to, jak zdjęcie może wytworzyć nastrój tylko poprzez światło i cienie. Zawsze kiedy robię zdjęcie (i nie mam tu na myśli robienia zdjęcia jako fotograf), staram się skupić nad tym, aby moim głównym celem było przekazanie odpowiedniej atmosfery.

5. Jak wspominasz swoją wyprawę do Azji? Była ona wyjątkowa czy jedną z wielu?

Kiril:
To była duchowa podróż. Podczas niej nauczyłem się wielu rzeczy o sobie, o moich możliwościach, poznałem skalę swoich ambicji oraz to, jak być lepszą osobą (przynajmniej taką mam nadzieję).

Leon Bolier - Spell (Official Music Video)


6. Masz jakieś swoje ulubione miejsce na Ziemi?

Kiril:
Za monitorem, obserwując kręcącą się scenę.

Ok, żarty na bok. Hong Kong i Kopenhaga są moimi ulubionymi miastami, zaś państwem, które uwielbiam najbardziej jest Nepal (wkrótce dowiem się czy Islandia nie będzie wspólnie z nim dzierżyła tej korony).


7. Po raz pierwszy dowiedziałem się o Tobie podczas oglądania teledysku do numeru Leona Boliera - „Me”. Do tej pory stworzyłeś aż 9 wideoklipów do jego produkcji. Czy istnieje jakaś wyjątkowa chemia między muzyką Leona a Twoimi pomysłami?

Kiril:
Praca z Leonem jest bardzo łatwa. Mamy do siebie wzajemne zaufanie, a dodatkowo bardzo małą ingerencję wytwórni w nasze plany. Leon wie, jaki rodzaj teledysków pranę tworzyć, więc kiedy jest szansa na nakręcenie bardziej “ostrego” wideoklipu, daje mi o tym znać.

Leon Bolier - Me (Official Music Video) [HD]


8. Chciałbym teraz wgłębić się w Twoje prace, dla zrozumienia ‚co autor ma na myśli’, ponieważ wydaje mi się, że to nie jest tylko ‚sztuka dla sztuki’, że mają one swój własny sens. Po pierwsze, zauważyłem, że praktycznie w każdym Twoim teledysku ktoś nosi maskę na swojej twarzy. Czy to metafora tego, że ludzie najczęściej ukrywają swoje prawdziwe uczucia, słabości, mroczne oblicza?

Kiril:
Nie ma jednej interpretacji do każdego pojedynczego elementu; wszystko działa w zgodzie wewnątrz ogólnego kontekstu narracji teledysku. Zgadza się z tym, że ludzie ukrywają swoje prawdziwe tożsamości pod maskami, ale jednocześnie zamaskowana postać jest po prostu płótnem, w którym odbiorca może odnaleźć swoje własne zachowania.

9. Przyznam też, że uczucia w Twoich wideoklipach są bardzo mocne. Strach i zemsta („Whirlpool”), miłość („Save Me” i „Me”), odwaga („Me” i „You”), itd. Czy Twoim celem jest pokazywanie uczuć - nawet bardziej niż postaci odgrywanych przez aktorów - jako bohaterów Twoich dzieł?

Kiril:
Moje pomysły inspirowane są tytułami utworów, a następnie rozpisywane tak, aby były jednocześnie interesujące do oglądania i przyjemne do kręcenia. Przy tak krótkim czasie trwania teledysku nie ma czasu, aby przedstawić pełnowymiarową postać, dlatego to właśnie emocje najczęściej kierują narracją - chyba, że teledysk przekazuje określoną wiadomość (jak o rasizmie w „Get Loose”).

10. Chciałbym też zapytać Cię o Twój najnowszy teledysk do utworu „Save Me”. Czy to historia o przemocy w rodzinie? Główną bohaterką staje się w niej dziewczynka, która nie chce więcej zakładać maski; nie chce być manipulowana przez ojca, tak jak reszta rodziny. Decyduje się opuścić swój dom, wybierając miłość / przyjaźń, które ją ‚ratują’. Czy uważasz to za właściwą interpretację swojego krótkiego filmu?

Kiril:
Powiedziałbym, że „Save Me” to prawdziwa kopalnia tematów… Mamy tutaj przemoc domową (bardziej psychologiczną, niż fizyczną), rodzinę, w której panuje patriarchat (władza ojca) oraz stopniowy rozpad naszej indywidualności wobec obecnych norm społeczeństwa w kwestii toższamości. Na przykład, prezentem świątecznym dla córki jest lustro, oznaczające, że wyrośnie na narcyza z obsesją na temat robienia selfie, zaś syn otrzymuje sukienkę, sugerującą skłonność do homoseksualizmu.

WSTLNDR & Fisher - Save Me (Official Music Video)


11. Będę szczery - bardzo doceniam Twoje klipy. Są niezwykłe, bardzo często mają naprawdę psychodeliczny klimat dzięki wszystkim swoim elementom: aktorom, fabule, zdjęciom. To nie są teledyski do obejrzenia na raz - z każdą kolejną odsłoną możesz dostrzec coś nowego. Wypadają o one o wiele lepiej, niż większość teledysków do kawałków elektronicznych. Nie wiem jak bardzo obserwujesz scenę klubową, ale być może wiesz - dlaczego tak trudno znaleźć tak zapadające w pamięć klipy?

Kiril:
Po pierwsze, bardzo dziękuję. Staram się tworzyć wielowarstwowe klipy, które - mam nadzieję - kuszą do obejrzenia ich więcej, niż jeden raz. Nie obserwuję sceny, ale sugerują artystów spoza bańki EDM, np. Moderat czy Gessafelsteina.

12. Czy jesteś szczególnie dumny z jednej ze swoich prac?

Kiril:
Jestem szczególnie zadowolony z dotychczas niewydanego teledysku do utworu WSTLNDR i Evil Sardine (Leon Bolier i Sied van Riel - przyp. red.) - „SHO118131”, ponieważ jest ono oparte na mojej starej historii i nareszcie mogłem ją zrealizować. Zupełnym przypadkiem, jest to ta sama historia, którą pokazałem Leonowi podczas naszego pierwszego spotkania osiem lat temu, jako projekt naszej możliwej współpracy.

Bardzo lubię też „Spell” oraz „You”.


13. Stworzyłeś teledyski dla wspomnianego już Leona Boliera, jesteś też - jak nadmieniłeś - autorem wideoklipu do remiksu Tiesto do „Get Loose” od Showtek i Noisecontrollers. Czy masz w głowie jakichś wymarzonych artystów, z którymi chciałbyś kiedyś współpracować / tworzyć dla nich?

Kiril:
Na scenie elektronicznej - Olivera Schoriesa, Jamesa Zabielę, Moderat oraz kilku innych. Spoza elektroniki – Flume i Kendricka Lamara.

Showtek & Noisecontrollers - Get Loose (Tie¨sto Remix) [Official Video]


14. Jak wyglądają Twoje plany na najbliższe miesiące?

Kiril:
Niedawno zostałem współtwórcą wizualno-strategicznej firmy 5S, która skupia się na reklamowaniu. Jednocześnie, pracuję nad krótkim filmem na temat uzależnienia od mediów społecznościowych; muzykę do tego obrazu pisze Leon.

15. Jakie utwory / albumy - nie tylko ze sfery elektroniki - pozostały w Twoich myślach na dłużej i dlaczego właśnie one?

Kiril:
Moby - „Porcelain” oraz Paul Oakenfold - „Southern Sun” (Tiesto Remix) - to utwory, które wprowadziły mnie w świat muzyki elektronicznej, kiedy byłem dzieckiem. „In My Memory” i „Just Be” od Tiesto były dla mnie bardzo ważnymi albumami. „Lethal Industry” jest wciąż jednym z moich ulubionych numerów, wraz z Ferry Corsten - „Punk” oraz Daft Punk - „Something About Us”.

16. Na koniec wywiadu zawsze pytam producentów o ciekawych, zdolnych kolegów po fachu. Myślę, że w twoim wypadku warto zapytać o interesujących filmowców, którzy wyróżniają się i których dzieła zapierają dech w piersiach.

Kiril:
Siedzę teraz głównie w klimatach bass, grime oraz wave, dlatego nie powiem Tobie o talentach z EDM, ale mogę wspomnieć, że uwielbiam takich artystów jak: Plastician, Deadcrow, Brothel, Kamandi, Skepta, Stormzy. Co do filmowców, naprawdę lubię prace Ryana Cooglera („Stacja Fruitvale”, „Creed”). Moje inspiracje pochodzą głównie od filmów Andreia Tarkovsky’ego, Stanleya Kubricka, Davida Finchera i Ridleya Scotta.

Jak oceniacie teledyski mojego rozmówcy? Czy według Was wyróżniają się spośród innych wideoklipów ze świata muzyki elektronicznej?

Z Dobrej Woli
Facebook:
http://www.facebook.com/zdobrejwolipl
Strona:
http://zdobrejwoli.blog.pl/2016/07/08/z-dobrej-woli-rozmawia-kiril-shmidov

Artykuł w języku angielskim:
http://zdobrejwoli.blog.pl/2016/07/08/zdws-interview-kiril-shmidov
Komentarze
Zarejestruj się i zaloguj, aby dodać komentarz...
Komentarze (0)